ISBN9788075056658
VydavateľstvoXYZ
Rok vydania2017
KategóriaDetektívny román
Táto kniha je o …… vražde židovského dievčaťa v predvojnovej Budapešti a nebojácnom žurnalistovi Zsigmondovi Gordonovi

Recenzia: Vilmos Kondor; Temná Budapešť

Hľadal som v kníhkupectve nejakú dobrú detektívku. Úmyselne som pritom vynechal pulty s knihami od Nesboa a knihami od „druhého Nesboa“, prípadne čokoľvek čo má na obálke niečo severské. Žiadne brutálne sériové vraždy. Len jednu a poctivé vyšetrovanie. Žiadny hrdina alkoholik s rozvráteným životom.  Chcel som nejakú „old school“ detektívku. Takú kde fandíte hrdinovi, ktorý si to odmaká od začiatku do konca, utŕži aj nejakú tú ranu, ale nie je to sprevádzané detailnými popismi vypichnutých očí a iných zverstiev.

A pri prezeraní tých nekonečných regálov mi padla do očí Temná Budapešť od Vilmosa Kondora. Nepoznal som, ale zaujala ma obálka s vystúpeným písmom. Fajn, záložka hovorí, že autor toho napísal viac s jedným hrdinom (takže nie severská trilógia, ale maďarská pentalógia). Budapešť mi je blízka, bol som tam niekoľkokrát a to mesto má v sebe kráľovskú vznešenosť. Dal som jej teda šancu.

A neľutoval som dňa ani hodiny. Teda presne tých dvanásť hodín, za ktorých som ju s krátkymi stravovacími prestávkami prečítal. Presne to po čo som túžil. Jedna vražda. Sympatický hrdina žurnalista Zsigmond Gordon s normálnym vzťahom s priateľkou. Kulisy mesta, ktoré poznám a do ktorého sa viem v mysli kedykoľvek preniesť, aj keď príbeh sa odohráva v roku 1936. Kopec vypitej kávy a niekoľko štamprlíkov k tomu (v knihe, nie u mňa pri čítaní). Parádna klasická detektívka.

Ani o riadok navyše, ani o slovo viac ako má byť. Napriek tomu perfektne popísaná atmosféra predvojnovej Budapešti. Niekomu možno budú vadiť mená rôznych politikov a krátke politizovanie postáv. Mne to však len perfektne dopĺňa atmosféru tej doby a toho mesta. Dialógy sú jasné a dozviete sa presne toľko koľko potrebujete, aby ste dychtivo obracali na ďalšiu stránku. Hlavná postava Gordon, vám bude sympatická aj keby ste nechceli a alkoholu vypije tiež len primerane. Detektívka ako kedysi. Fakt, neklamem.

Ak toto náhodou číta nejaký vydavateľ, tak si chcem prečítať aj tie zvyšné štyri detektívky od Vilmosa Kondora. Choďte do toho, kúpte práva a preložte to. Kúpim si ju a nebudem určite sám.

Príbeh/Zápletka«««««[5/5]
Pútavosť«««««[5/5]