ISBN9788022207089
VydavateľstvoTatran
Rok vydania2014
KategóriaAutobiografia
Táto kniha je o …rozprávanie najúspešnejšieho basketbalového trénera Phila Jacksona o tom, ako dospel k 11 triumfom v NBA

Recenzia: Phil Jackson; Jedenásť prsteňov (Duša úspechu)

Ak ste športový fanúšik ako ja a zároveň ste zažili začiatok deväťdesiatych rokov, tak táto kniha je pre vás. Rok 1989, okrem mnohých iných naozaj dôležitých vecí, priniesol aj neuveriteľné možnosti čo sa týka sledovania športu. A aj keď je basketbal len číslo päť až šesť v mojom rebríčku športovej popularity, NBA rokov deväťdesiatych mám nasledovanú perfektne. Mnohí si iste vybavia olympiádu v Barcelone z roku 1992 a Dream Team. Ale to bola len čerešnička na torte. Neviem ako to v tých časoch bolo s televíznymi právami, ale viem, že desaťročie 1990 až 2000 patrí k tým, kedy som naspal najmenej aj vďaka nočným prenosom z NBA.

Phil Jackson doviedol 11 krát svoj tím k titulu v NBA ako tréner a 2 krát vyhral NBA ako hráč. Uctýhodné a hlavne z trénerského pohľadu nedosiahnuteľné.

Kniha Jedenásť prsteňov je presne o tom. Ako dotiahol svoje tímy na absolútny vrchol a aké to bolo trénovať Michaela Jordana, Scottieho Pippena v Chicagu, či Kobe Bryanta a Shaq O’Neala v Lakers. Nečakajte však detailný autobiografický popis od zápasu k zápasu, od striedania k striedaniu. Je to skôr voľný popis kľúčových momentov jednotlivých sezón. Zaváhania, prehry, konflikty v tíme a mnoho ďalších faktorov, ktoré Phil Jackson riešil. K tomu mnoho filozoficko-duchovných odkazov, z ktorých čerpal. Naozaj to nie je len jednoduchý šport, v ktorom beháte a hádžete a nič neriešite. Je to vysoká škola psychológie a manažmentu dokopy.

Ak ste do basketbalu blázon aj z teoretickej stránky, tak budete trocha sklamaný, pretože taktike a systému útočného trojuholníka sa v knihe venuje menej priestoru ako by ste chceli. Ak ste fanúšik bulváru, tak budete trocha sklamaný tiež, pretože aféram Jordana a Bryanta sa tam venuje priestoru ešte menej ako útočnému trojuholníku.

Ak však chcete získať ďalší pohľad na to čo sa dialo v NBA v roku 1989 až 2011 a aké dilemy riešil Phil Jackson tak je to kniha pre vás. Mne to opäť prinavrátilo všetky spomienky na to, ako som musel mať tričko s číslom 23 vo farbách Bulls. Zároveň som pochopil čo sa dialo za oponou, za tými krásnymi košmi v posledných sekundách, ktoré som pripisoval genialite Jordana alebo Pippena. Za tým všetkým bolo aj množstvo mikropráce v zákulisí, vynikajúcej psychológie aj manažmentu vzťahov v kolektíve výnimočných ľudí.

Napriek celkovej spokojnosti s knižkou, musím vydavateľovi vytknúť jedno. Preklad je veľmi nešportový. Vyslovene z neho boleli oči a ubral knihe a Jacksonovemu rozprávaniu tak polovicu napínavosti a zaujímavosti. Doslova mi trhalo očami a srdce prestávalo biť pri takom necitlivom preklade športovej terminológie. Ak ako vydavateľ získate práva na takýto skvost, tak potom neľutujte pár euro na odborný preklad a korektúru. Takto hovorím, že túto knihu si určite kúpte v originále.

Príbeh/Zápletka«««[3/5]
Pútavosť««««[4/5]
Kvalita textu«[1/5]