Vydavatelstvo BB/Art
Rok vydania 2001
Kategória Biografie, Futbal
Táto kniha je o … O Nickovi Hornbym a jeho „Arsenal“ závislosti

Recenzia Fotbalová Horečka; Nick Hornby

Knižka od populárneho britského autora a zároveň fanúšika Arsenalu sa dočkala nevídanej popularity a aj českého prekladu.

Nick Hornby vo svojom diele vtipným spôsobom popisuje svoju lásku k futbalu a Arsenalu Londýn. Chronologicky popisuje sezónu po sezóne a vypichuje pritom zápasy, alebo udalosti ktoré sa mu udržali v pamäti aj po mnohých rokoch. Každý aspoň trocha sebakritický futbalový fanúšik sa v nej nájde. Už prvý odstavec v čitateľovi vyvolá nenápadný úsmev na tvári, ktorý pretrvá až do poslednej stránky. Občas príde súhlasné pokývanie hlavou, občas výbuch smiechu. Hornby sa na seba a na svoj milovaný klub dokáže pozrieť z nadhľadu a so sebairóniou, ktorá nie je vlastná každému. Vie, že občas svoju futbalovú vášeň preháňa a svojim písaním to vlastne aj dokazuje. Nemusíte poznať naspamäť zostavu Arsenalu zo 74teho roku, úplne stačí že to vie Hornby, ale napriek tomu knižka nenudí. Nie je to ročenka plná faktov, skôr voľné spomínanie podporené faktami.

Hornby okrem lásky k futbalu využíva knižku aj na bilanciu svojho života. Umne spája futbal a zápasy s popisom svojho osobného života a človek tak nenásilným spôsobom okrem osudu Arsenalu sleduje aj osud autora. Ani pri tom ho však neopúšťa humor a knižka dostáva ďalšiu príjemnú dimenziu. Pristihnete sa, že držíte palce autorovi v osobnom živote a prajete mu aj nejaké to potešenie vo forme víťazstva Arsenalu. Šikovné členenie kapitol nenechá čitateľa zablúdiť v jednotlivých rokoch, sezónach, víťazstvách a prehrách. Pri konci ľutujete, že Hornby nedopísal knižku včera, a vy ste tak prišli o glosovanie posledných desiatich rokoch, ktoré si pamätáte najjasnejšie.

Nick Hornby sa pri písaní mohol vyhnúť vážným témam ako je rasizmus a výtržníctvo na štadiónoch a knižke by to neublížilo. To že sa im nevyhol a zaujal k nim postoj je od neho sympatické. Nechce si nasadzovať ružové okuliare keď vie, že jeho celoživotná záľuba má isté nedostatky.

Fotbalová Horečka spĺňa jednak literárne kritéria a zároveň je o niečom čo v knižniciach moc často nenájdete. Ak niekdo niekedy vytvorí zoznam povinného čítania pre futbalových fanúšikov tak toto dielo bude na prvých miestach.

Príbeh/Zápletka«««««[5/5]
Pútavosť«««««[5/5]
Kvalita textu«««««[5/5]