ISBN 9788081594410
Vydavatelstvo Premedia
Rok vydania 2016
Kategória Biznis, Politika
Táto kniha je o … tom, ako to tu Smer všetko rozkradol a rozkráda

Recenzia: Vlastnou Hlavou; Marek Vagovič

Veľké očakávania sa spájali s knihou Mareka Vagoviča Vlastnou Hlavou. Téma je to výbušná a pre minimálne polovicu Slovenska aj veľmi citlivá (a tej druhej je ľahostajná). Aktuálne predaje nasvedčujú, že Vagovič svoju cieľovú skupinu uspokojil.

Ja osobne som bol mierne sklamaný. Moje očakávania boli väčšie, neviním však za to autora. Človek aktívne sledujúci dennú tlač a politiku nebude knihou prekvapený. Všetko čo sa v nej dozvie už väčšinou čítal a vie. Chýba tam moment prekvapenia, niečo zásadné čo sa nevedelo. Nové šokujúce odhalenie alebo aspoň hlbší pohľad do práce investigatívneho novinára. Uznávam však, že Smer má toľko rozličných káuz, že ak by každá jedna spomenutá kauza mala byť pokrytá do absolútnej hĺbky tak je kniha trikrát hrubšia. Nehovoriac o tom, že posledné kauzy už v knihe zachytené nie sú. Uzávierka nepustí a teda by som sa nečudoval ak o pár rokov vyjde pokračovanie. Námetov bude iste dosť.

Čo by som však na knihe Vlastnou Hlavou od Mareka Vagoviča ocenil je sumarizácia všetkého v jednej ucelenej publikácii. Presný prehľad toho ako vznikal Smer a ako fungovali jednotliví ľudia v ňom. Spomienky na začiatky spred rokov už zapadli prachom a pripomenutie si toho na akých základoch bola táto strana postavená nikdy nie je na škodu. V zmapovaní aj dávnej histórie strany Smer vidím najväčší prínos Vagovičovej knihy. Možno by som privítal ešte viac detailov z tejto dávnej minulosti. Dôkladnejšiu analýzu motivácie aj histórie jednotlivých zakladajúcich členov aj podnikateľov za stranou stojacich. V neskorších obdobiach by som zase privítal detailnejší náhľad na to ako prichádzalo k výmene kľúčových mužov v pozadí strany. Ako bola jedna generácia podnikateľov nahradená druhou. Kniha sa na môj vkus príliš venuje úlohe Flašíka a jeho odchodu zo strany a oveľa menej ostatným, v súčasnosti dôležitejším postavám.

Ak by som si mal knihu Vlastnou Hlavou kupovať znova tak to zvažujem. Zároveň však uznávam, že ako pripomenutie toho ako to v tejto krajine fungovalo a funguje je vynikajúca. A skladovať všetky výtlačky novín je určite náročnejšie ako jednu ucelenú publikáciu. Táto kniha raz bude kvalitným doplnkovým zdrojom pri študovaní novodobej histórie Slovenska. Rovnako ako kniha Mariána Leška Mečiar a Mečiarizmus o období rokov 1989 – 1996, bude aj táto kniha Mareka Vagoviča verným obrazom fungovania politiky na Slovensku v rokoch 2008 – 2016.

Príbeh/Zápletka«««[3/5]
Pútavosť«««[3/5]
Kvalita textu««««[4/5]